Jaké jsou možnosti cílení reklamy na Facebooku?

Reklama na Facebooku může být velice sofistikovaná, elegantní a hlavně až extrémně efektivní. Pokud vám jde o více, než jen o propagaci svých příspěvků a chcete na Facebooku dosahovat svých cílů a nedej bože prodávat, měli byste se podívat na tento článek a zjistit, jaké reklamní nástroje můžete vůbec využívat.

Reklamu na Facebooku můžeme cílit zejména těmito třemi způsoby:

  1. Data Facebooku (core audiences)
  2. Vlastní publika (custom audiences)
  3. Podobná publika (lookalike audiences)

Cílení podle dat Facebooku (Core audience)

Základní formou cílení reklamy na Facebooku je využívání demografických a geografických dat, lifestylových dat a dat tvořených na základě uživatelského chování.

Podle povahy vašeho produktu a reklamní strategie si na Facebooku definujete cílové publikum. Můžete cílit jak velice obecně, řekněme na všechny ženy 18+ v České republice, tak třeba jen na vysokoškolsky vzdělané ženaté muže z Prahy ve věku 28-36 let se zájmem o rugby, kteří nejsou fanoušky vaší stránky, přičemž vyloučíte ty, kteří projevili zájem o značku Nike. Pokud to bude ve vaši kampani dávat smysl, proč ne. Mějte na paměti, že i příliš obecné i příliš konkrétní cílení má své úskalí. Obecné cílení zasáhne kobercovým náletem velké množství lidí. Otázkou bude, nakolik je váš produkt univerzální a vzbudí zájem opravdu u všech (a nakolik univerzální je reklamní kreativa). Lepším řešením by zde byla segmentace zákaznických skupin, která by dovolila alespoň nějaké A/B testování reklamního výkonu a zájmu vašich segmentů. Zároveň si dejte pozor na to, abyste se vaše segmenty nepřekrývaly a vzájemně si nekonkurovaly, protože byste si zvyšovali cenu za zobrazování reklamy.

 

Vlastní publikum (custom audience)

To nejlepší publikum na cílení vaší reklamy je mnohdy to, které už máte. Díky custom audiences můžete cílit na mailové databáze vašich klientů, návštěvníky vašeho webu, zákazníky, kteří dokončili nákup (nebo vložili zboží do košíku), ale také například i na lidi, kteří si stáhli vaší aplikaci. Zatímco výše uvedené core audiences pracuje s daty Facebooku, custom audiences pracují s vašimi daty a zákaznickými seznamy. A samozřejmě platí, že pokud víte, čeho chcete dosáhnout, můžete oba přístupy kombinovat. PS: Facebook a Instagram pracují s uživatelskými účty, které páruje skrze FB pixel a reklama napříč zařízeními je tak vysoce relevantní.

Jaká data tedy můžete do vlastních publik ládovat?

CRM data

Ve většině případů se jedná o mailové databáze. Toto publikum můžete využít prakticky pro jakýkoliv reklamní cíl. Ať se jedná o akvizici nových zákazníků, prodej stávajícím nebo brand-building. Podle stanoveného reklamního cíle se bude odvíjet nastavení a kreativa kampaně. Databázová publika je možné využívat samozřejmě také v rámci krátkých kampaní - například jako zrcadlení newsletterových rozesílek (výprodej, akční nabídka, nová kolekce). Pro tento případ funguje intergrace s velmi rozšířeným mailovým klientem Mailchimp. Používáte-li jiného klienta, je to v pořádku (my taky) a publikum vytvoříte například i z CSV databáze.

Chování uživatelů

Dalším zdrojem dat je uživatelské chování. Skrze základní Facebook pixel můžete vytvářet publika z obecné návštěvy webu nebo jeho konkrétních podstránek. Pokud si vaše kampaň žádá trochu sofistikovanější přístup, budete muset váš pixel rozšířit o takzvané události. Skrze události pak budete schopni trackovat konkrétní akce návštěvníků webu. Výše už jsem zmínil vložení zboží do košíku, dokončení nákupu, ale pro mnohé reklamní modely to může být i vyplnění formuláře, přihlášení se k odběru newsletteru a další ‘mikrokonverze’.

Publika která vytvoříte můžete využívat k cílení svých kampaní nebo jako základ pro tvorbu lookalike audiences (seed audience) a nebo je využijete ke zpřesnění svého cílení tím, že je vyloučíte z jiného publika. Děláte-li akviziční kampaně, je dobré při nejmenším zamyslet se nad vyloučením stávajících zákazníků.

PS: O svá data se bát nemusíte, nahrávané databáze Facebook šifruje a jejich zneužití by nemělo být možné. Jakmile Facebook spáruje data, vytvoří publikum a zdroje maže.

 

Podobná publika

(lookalike audience)

Najít nové zákazníky pro váš produkt mnohdy není vůbec jednoduché. Díky velkému množství dat, které má Facebook dispozici a schopnosti je analyzovat můžete oslovit lidi, kteří mají podobné rysy jako vámi určená skupina uživatelů. Představte si, že zákazník, který u vás nakupuje, má někde dvojče s úplně stejnými preferencemi. Zajímavé? Čtěte dále.

Koho můžete skrze podobná publika oslovovat? Tak například můžete tvořit lookalike audience na základě té nejrelevantnější podmínky - dokončení nákupu. Takto oslovujete lidi, kteří mají podobné rysy jako ti, kteří za váš produkt zaplatili a užívají jej (širším publikem by mohlo být vložení do košíku). Můžete vytvářet podobná publika na základě návštěvnosti vašeho webu nebo jeho jednotlivých stránek a zvýšit tak návštěvnost relevantní cílové skupiny - jsou to lidé podobní těm, kteří na váš web chodí. Dalším zajímavým podobným publikem bude pro mnoho firem to, které vytvoří z uživatelů mobilní aplikace. A jako zajímavé publikum pro firmy, které chtějí expandovat na nový trh by mohlo být vytvoření podobného publika na základě zákazníků nebo návštěvníků webu z jedné země, které se následně aplikuje jako základ cílení pro nové obchodní teritorium. Takto jsme to udělali například u Bushmana. Vytvořili jsme podobné publikum z českých zákazníků a oslovovali potenciální německé zákazníky. Cena prokliků klesla ze zhruba 20 na 2 koruny.

Abyste mohli vytvořit podobné publikum, budete potřebovat zdroj. Těmto zdrojům říkáme seed audience. Protože Facebook musí dodržovat pravidla pro anonymizování dat ve svém reklamním systému, je nezbytné, aby vaše seed audience mělo alespoň 100 uživatelů. Pokud mají mít ale reálný význam, pridejte k nim alespoň 4.900 dalších :-). Jako zdroj pro svůj lookalike můžete použít data pocházející z:

Vlastní publika

Vlastní publika (custom audience) jsou skvělým základem pro tvorbu podobných publik (lookalike audience). Data jsou shromažďována skrze pixel na vašem webu a vy tak můžete tvořit publika z těch, kteří vidí konkrétní stránky, dokončí nákup, provedou nákup v aplikaci, zaregistrují se k odběru novinek. Pro různé fáze nákupního procesu může být (a obvykle je) vhodná tvorba různých publik. Zde může dobře posloužit framework STDC (see-think-do-care) nebo inbound funnel.

Facebook stránky

Facebook stránky jsou také velmi dobrým základem pro tvorbu podobného publika. Jsou to lidé, které jste ulovili jako své fanoušky - buď organicky nebo skrze placenou reklamu (za předpokladu, že jste fanoušky nezískali jen na oko podivnou cestou, ale to už dneska v Ostravě děla snad jediná ‘agentura’ :-) ). Tito lidé možná nejsou připraveni okamžitě nakoupit, ale můžou být nasměřováni na web a dále zpracováváni.

CRM data

CRM databáze je o řád zajímavější než tvorba publik z Facebookové stránky. Tady je velmi důležité uvědomit si z jakého zdroje databáze pochází a co bylo motivací pro poskytnutí kontaktu. Například u e-shopů se lidé do databáze dostávají obvykle na základě dokončeného nákupu (ne nezbytně, takže segmentujte). Tito lidé tedy nakupili a to nejmenší, co můžete udělat, je vyzvat je k nákupu znovu.

Podobná publika se tvoří na základě rysů, které lidé v rámi publika sdílejí. Vy si můžete zvolit, jak silná má podobnost být. Na stupnici od 1% uživatelů Facebooku v dané zemi až do 10%. Opět budete volit, zda vám jde o precizní cílení nebo o široký zásah a opět budete dobře si budete dobře vědomi role podobného publika ve vaší strategii.

PS: pokud dobře znáte svou cílovou skupinu, přidejte další vrstvu cílení a omezte například věk, pohlaví nebo lokalitu svých zákazníků, čímž odfiltrujete ty, kteří nejsou relevatntní a spíše se do publika nechtěně zatoulali. Vyčistíte ho.

Teď už víte, jaké reklamní nástroje Facebook umí nabídnout. To nejdůležitější však je dobře si uvědomit, kdy a s jakým nastavením je používat. Neméně podstatná je však i role Facebook ve vaší reklamní strategii. Ačkoliv reklamní možnosti Facebooku a rychlost jakým se vyvíjí jsou až neuvěřitelné, má své limity ve vhodnosti používání. Zatím. A tak to nejlepší co můžete udělat, je přistupovat k reklamě komplexně a dobře si poskládat reklamní mix. Dobře zvolit nástroje pro šíření povědomí o značce, akvizici zákazníků a také jejich retenci. Dále si můžete přečíst například Filipových  7 ověřených taktik account based marketingu nebo článek o výběru reklamního účelu od Renaty. 

 
Radim Uher
CEO

Pro koho děláme a co se o nás říká

  • Spolupráce se společností DVA MLUVČÍ je pro Logistickou akademii zcela novou zkušeností! Profesionálně a moderně vedený marketing je pro naši činnost nezbytností a my jsme proto vyzkoušeli (a vystřídali) řadu způsobů jak jej zabezpečit od zcela svépomocného až k plně dodavatelským. Žel výsledek byl vždy slabý, nejasný nebo krátkodobý. V případě společnosti DVAMLUVČÍ se naplnilo staré pořekadlo, že „kdo hledá – ten najde“. Setkali jsme se profesionály, kteří se snaží dobře porozumět našemu byznysu, mají vlastní nápady, jsou iniciativní a ovládají moderní marketingové metody a technologie. A my si po letech říkáme: „Konečně!“

    Jaroslav Bazala Logistická akademie
  • Se společností DVA MLUVČÍ spolupracujeme již třetím rokem. Jejich odvedená práce je vždy spolehlivá , inspirující a inovativní. Doporučuji tuto společnost pro podporu marketingové komunikace. Jejich výsledky u naší společnosti jsou výborné.

    Petra Loebe KOUTNÝ
  • Jirkovi a celému týmu DVA MLUVČÍ vděčím za proměnu mého webu v autentický a lákavý nástroj mého on-line marketingu. Spolupráci bych shrnula do 3 slov: profesionalita, rychlost a vstřícnost. Mým proměnlivým požadavkům vždy vyšli vstříc a uměli najít nejužitečnější a nejekonomičtější řešení pro mě. A hlavně reálně vidím, že to funguje - díky Jirkově realizaci on-line marketingové komunikaci (web, sítě, mailing) se mi dvojnásobě zvýšil příliv zájemců o mé služby. 2mluvčí jsou pro mě jednička v on-line marketingu. Děkuji celému týmu!

    Pavlína Jančová osobní kouč
  • První, co mě opravdu zaujalo na spolupráci s DVA MLUVČÍ bylo to, že nám kluci věnovali spoustu vlastního času dávno před tím, než se partnerství rozvinulo na komerční úroveň. Prostě je bavilo dělat dobrou věc a společně jsme jí začli budovat. Druhá a asi ta nejdůležitější věc, kterou si hned vybavím byla jejich naprostá odbornost. Nidky před tím jsem důkladněji neuvažoval nad dopadem naší činnosti na publikum a nad řečí, kterou tak nějak automaticky používáme směrem k fanouškům. Díky klukům jsme si uvědomili, že když chcete něco sdělit, musíte zároveň vědět jak, aby se zachovala samotná hodnota sdělení, která je nejdůležitější a mnohdy se na cestě mediálním světem úplně změní. Je mi ctí s klukama i nadále pracovat.

    The Fellas, Jonny Angel hudební skupina The Fellas
  • DVA MLUVČÍ nám pomohli vymyslet, připravit a nastartovat projekt komunikace na sociálních sítích. Jeho cílem je hlavně podpora HR oddělení, které tak může lépe a snáze lovit v rybníku IT profesionálů, protože dobrých ryb je nedostatek. Dlouho jsme vybírali partnera, který bude mít nejen potřebné know-how, ale hlavně správný přístup ke vzájemné spolupráci. DVA MLUVČÍ nás jako klienta nejprve důkladně poznali a pochopili, teprve pak začali připravovat strategii a vybírat vhodné nástroje. Nestřílejí od boku a mají dobrou trefu.

    Šimon Churý KVADOS, a.s.
  • Měla jsem možnost účastnit se školení na téma sociální sítě, které pro nás (Svaz obchodu a cestovního ruchu) speciálně a na míru zpracovali Dva Mluvčí. Mnohokrát děkuji za profesionální přístup a otevření nových obzorů. Sociální sítě využívám asi jako většina lidí v dnešní době. To je právě to zvláštní, že Vám někdo vypráví o celkem rutinní věci a Vy nestačíte koukat... Uvědomíte si, že to využíváte jen na 20%. O těch zbylých 80 % funkcí jsem si myslela, že jsou jen pro "hackery" nebo pro pár vyvolených jedinců. A ono ne! Dokážu to i já :-) Moc děkuji!!!

    Nikolina Gračanin social media manager & regional manager SOCR ČR
  • Jménem společnosti Perfect Cards s.r.o. děkuji společnosti DVA MLUVČÍ s.r.o. za profesionální a zodpovědný přístup, se kterým řeší naše potřeby. Se společností DVA MLUVČÍ s.r.o. spolupracujeme od roku 2014 a jsme s kvalitou jejich služeb spokojeni.

    Martin Holuša Global-cards.eu
  • Společnost DVA MLUVČÍ nám byla doporučena při tvorbě našich nových webových stránek. Od prvního jednání jsem byl velmi rád, že jsem dostal doporučení na tuto skvělou firmu. Na schůzce, kde jsme předávali informace o nás a vykládali náš celkem komplikovaný příběh jsem měl přesto obavy, že vymodelovat věty, které by vystihovaly a to co v nás dřímá zkrátka jednoduše nepůjde. Navzdory těmto obavám jsem si sednul na zadek, když přišly první návrhy. Musím s vřelostí přiznat, že DVA MLUVČÍ umí perfektně poslouchat i pozorovat, jsou velmi vnímaví, přesní, umí zacílit a rozvést ty nejpodstatnější detaily. Doufám, že to byla, je a bude to velmi dobrá spolupráce.

    Vítězslav Rohm Sunix Safe Technologies
  • Je perfektní mít partnera, na kterého se můžete absolutně spolehnout. My se tak můžeme plně věnovat svému byznysu a s agenturou Dva Mluvčí konzultujeme strategii komunikace a sledujeme výsledky práce. Videa, pro nás natáčejí a způsob vedení kampaní nám pomáhá růst. Čísla a výsledky práce mluví za vše. Děkujeme vám!

    Kamil Kůs Kaktus reality
  • Na spolupráci s Dvěma Mluvčími si nejvíce ceníme komunikace a upřímnosti. Rozhodnutí padají rychle, problémy se řeší bez výmluv a výsledky jsou vidět. Velký přínos pro nás mají i inovativní nápady a kontakty, které jsme získali. Dva Mluvčí jsou prostě tým pohodových a schopných lidí, se kterými jsme si sedli.

    Nick Ollender D-sport
  • Obleky Koutný
  • Bushman Dva Mluvčí
  • Kilpisport
  • Petr Hobža
  • 4ever bikes
  • Vest Zlín
  • Kvados
  • Regaly.net
  • SW
  • Fellas
  • Lion
  • Sunix
  • Jech nábytek
  • Logistická akademie
  • Pivo Baraba
  • Svaz obchodu a cestovního ruchu
  • Global cards
  • Nanozone
  • Mimibazar
  • Mixiew
  • ridera
  • Můj Důchod
  • webdevel reference dva mluvčí
  • Respiro upcycling Dva Mluvčí
  • RPS Ostrava Dva Mluvčí
  • Kaktus reality Dva Mluvčí
  • Barcamp Ostrava Dva Mluvčí
  • Toner partner Dva Mluvčí Ostrava
  • Veolia Dva Mluvčí
  • Toptax Dva Mluvčí marketing Ostrava
  • Hamé a Dva Mluvčí
  • Tilak a Dva Mluvčí
  • Futurum Ostrava Dva Mluvčí
  • Dva Mluvčí pracují pro Raynet
  • Dva Mluvčí pracují pro Amorino Prague
  • Dva Mluvčí pracují pro D sport
  • Dva Mluvčí pracují pro Pasta Romana
  • Dva Mluvčí pracují pro Golf pro všechny

Nevíte si rady s komunikací a reklamami na Facebooku?
Zeptejte se nás...