Proč váš článek nikdo nečte? Protože titulek!

Důvod, proč máte na svém webu nějaký text, je jasný: chcete, aby si ho někdo přečetl. Texty, které nikdo nečte, jsou prázdnými písmenky. Jak ale dosáhnout toho, aby se na dílo, nad nímž jste strávili tolik času, někdo podíval? Odpověď je velmi jednoduchá - musíte mít kvalitní titulek. Nejlepší titulek. Supertitulek.

Nesdílejí se články. Sdílejí se titulky

Podle výzkumu americké vzdělávací společnosti Copyblogger si 80 % všech návštěvníků vašeho webu přečte titulek, ale jen 20 % se pustí do četby samotného článku. To ostatně není nic překvapivého. Vzpomeňte si, kdy jste naposledy drželi v ruce noviny. Podle čeho jste při rychlém listování vybírali, který z článků si přečtete? Heuréka!

 

Novináři tedy myslí jako vy. Vy musíte myslet jako novináři. Titulek vašeho textu musí korunovat vaše snažení, musí být to nejlepší z celého vašeho textu. Není divu, že titulkům se věnují samostatné studie. Jedna z nich třeba zjistila, že přidáním dvojtečky do titulku zvyšujete šanci na rozkliknutí článku o 9 %.

Zkracujte. Co nejvíc

Marketingový blog Kissmetrics tvrdí, že při letmém procházení titulků člověk vnímá první tři a poslední tři slova. Jako ideální titulek se tedy jeví ten, jehož celkový počet slov nepřesáhne šest.

 

Kromě samotné délky titulku vybírejte pečlivě i samotná slova. Vyvarujte se používání dlouhých slov a zakažte si cizí termíny. Zapomeňte na složeniny. Titulek pak bude kompaktnější.

Mluvte pravdu a nic než pravdu

Zdá se to jako zřejmá pravda, ovšem praxe ukazuje častý opak. Nestavte v titulku vzdušné zámky. Neslibujte nic, co následně nesplníte. Titulek by měl být konkrétní a nalákat čtenáře na četbu.

 

Přivábíte-li publikum na něco, co v textu není, výrazně tím oslabujete možnost sdílení článku. A to nechcete.

Milujte čísla. Lichá čísla. Třeba 7

Lidský mozek zbožňuje čísla. Pomáhají mu organizovat a třídit informace. Dejte do titulku nějaké číslo, třeba počet rad, které v textu čtenářům dáte, a máte napůl vyhráno.

 

Magazín The Guardian si před třemi lety nechal zpracovat online výzkum, který ukázal, že lidé milují čísla, že lichá čísla milují více než sudá a že nejvíc na světě milují číslo 7.

 

V titulcích je rozhodně lepší použít číslo (7) než slovo (sedm). Menší čísla (10 pravd o sociálních sítích) jsou pro mozek stravitelnější než velká (89 triků pro váš business). A sdílíte-li s návštěvníky vaší stránky nějaký návod krok za krokem, udržte počet jednotlivých kroků maximálně na devíti.

Slibujte odhalení tajemství

Titulek by měl na co nejmenším prostoru nastínit co nejvíc z celého článku. K tomu dobře slouží, když čtenářům slíbíte, že po přečtení vašeho textu budou obohaceni. Že odhalíte nějaké tajemství.

 

Používejte otázky nebo alespoň tázací příslovce (jak, co, proč). Nevyhýbejte se lákavým slovům typu rady, triky, důvody, nápady, způsoby, fakta nebo tajemství.

 

S tajemstvím úzce souvisí spojení „málo známý“, které v titulcích může ovšem skvěle zabodovat. „Co jste nevěděli o…“ nebo „7 málo známých triků na…“ budiž dobrými příklady příslibu.

 

Slib ovšem nezapomeňte v textu splnit.

Mějte rádi přídavná jména

Všechna slova zmíněná v předchozím odstavci můžete vyšperkovat pěkným adjektivem. Uvidíte, jak dobře na čtenáře působí „jednoduché rady“ nebo „osvědčené triky“.

 

V případě titulků se taky nemusíte bát být květnatí. Slova jako dechberoucí, odvážný, šťastnější, skvělý, překvapivý, nejlepší nebo triumfální v titulku mohou (a mají) co dělat.

Oslovujte, volejte

Vlastně není třeba psát nic víc. Koukněte na všechny podtitulky. A slovo „váš“ v titulku. Jednoduše mluvte ke čtenářům. Navážete tak kontakt. Vybudujete vztah. A to chcete.

Naučte se říkat ne

Zřejmě tuhle radu neslyšíte poprvé. V titulcích se vám bude hodit dvojnásob. Přidáním negace nebo alespoň zdůrazněním problému výrazně zvyšujete zájem čtenářstva.

 

Použijte v titulku obraty jako „čemu byste se měli vyhnout při…“, „jak se zbavit…“, „jak už nikdy nedělat…“ a koukejte, jak návštěvníci klikají.

A k tomu ještě to SEO

A pak, když už to všecko budete pěkně mít, se zamyslete nad tím, jestli váš titulek můžou najít vyhledávače. Jinými slovy, jestli jsou v něm slova, kterými chcete čtenáře přilákat na svůj web. Slova, která naplňují podstatu toho, čemu se na stránkách věnujete.

 

V ideálním případě by se tak takzvané klíčové slovo, hlavní téma, kterému se text věnuje, mělo objevit i v titulku.

Titulkem začínejte i končete. Nebo ne

Kolegové z Hubspotu doporučují vymyslet titulek ještě předtím, než se pustíte do samotného psaní. Vymyslet pět deset verzí titulků. Napsat text. A pak teprve vybrat finální titulek.

 

Marketér Neil Patel oponuje individuálními přístupy každého jedince. A s ním se můžeme ztotožnit i my – správný titulek může přijít kdykoliv, musíte jen být připraveni. Ten k tomuto článku přišel třeba po třetím odstavci.

4 U či SHINE pro dokonalý titulek

Výše zmíněný Neil Patel doporučuje pro tvorbu kvalitního titulku dodržovat zásady 4 U. Každý titulek by podle něj měl být:

 

 

Unikátní titulek znamená, že nikde na internetech nenajdete článek se stejným titulkem. Jak to zjistíte? Jednoduše: použijte Google. Svůj titulek dejte do uvozovek, které zajistí, že vyhledávač bude hledat shodné pořadí slov.

 

Ultra konkrétního titulku docílíte maximální možnou specifikací toho, o čem v článku píšete. Spojení jako „pro začátečníky“ nebo „ve 30 minutách“ plní tento účel docela dobře.

 

Urgentní titulek odkazuje na fakt, že do četby se máte pustit hned, protože to, o čem se v článku píše, je pro vás důležité a okamžitě platné. Do titulku tak vložte nějaký časový horizont, třeba „dříve než vám bude 30“ nebo „před startem vašeho podnikání“.

 

Plnění všech tří podmínek má za následek to, že článek bude pro vaše publikum užitečný.

 

Jiné naučné weby zase zmiňují filozofii SHINE. Podle té by každý správný titulek měl splňovat tato kritéria:

 

Nepodcenit sílu a důležitost titulku

Je jasné, že chtít, aby každý titulek každého vašeho článku splňoval úplně všechny výše zmíněné rady, je čirá utopie. Alespoň jednu by ale mohl, co říkáte? Stejně tak je víceméně jedno, jestli vám bude bližší metoda 4U, nebo SHINE, důležité je věnovat titulku tolik pozornosti, kolik si zaslouží. 

Pokud byste v tomto ohledu potřebovali poradit, neváhejte se na nás obrátit.

 

 
David Věžník
Copywriter

Pro koho děláme a co se o nás říká

  • Spolupráce se společností DVA MLUVČÍ je pro Logistickou akademii zcela novou zkušeností! Profesionálně a moderně vedený marketing je pro naši činnost nezbytností a my jsme proto vyzkoušeli (a vystřídali) řadu způsobů jak jej zabezpečit od zcela svépomocného až k plně dodavatelským. Žel výsledek byl vždy slabý, nejasný nebo krátkodobý. V případě společnosti DVAMLUVČÍ se naplnilo staré pořekadlo, že „kdo hledá – ten najde“. Setkali jsme se profesionály, kteří se snaží dobře porozumět našemu byznysu, mají vlastní nápady, jsou iniciativní a ovládají moderní marketingové metody a technologie. A my si po letech říkáme: „Konečně!“

    Jaroslav Bazala Logistická akademie
  • Se společností DVA MLUVČÍ spolupracujeme již třetím rokem. Jejich odvedená práce je vždy spolehlivá , inspirující a inovativní. Doporučuji tuto společnost pro podporu marketingové komunikace. Jejich výsledky u naší společnosti jsou výborné.

    Petra Loebe KOUTNÝ
  • Jirkovi a celému týmu DVA MLUVČÍ vděčím za proměnu mého webu v autentický a lákavý nástroj mého on-line marketingu. Spolupráci bych shrnula do 3 slov: profesionalita, rychlost a vstřícnost. Mým proměnlivým požadavkům vždy vyšli vstříc a uměli najít nejužitečnější a nejekonomičtější řešení pro mě. A hlavně reálně vidím, že to funguje - díky Jirkově realizaci on-line marketingové komunikaci (web, sítě, mailing) se mi dvojnásobě zvýšil příliv zájemců o mé služby. 2mluvčí jsou pro mě jednička v on-line marketingu. Děkuji celému týmu!

    Pavlína Jančová osobní kouč
  • První, co mě opravdu zaujalo na spolupráci s DVA MLUVČÍ bylo to, že nám kluci věnovali spoustu vlastního času dávno před tím, než se partnerství rozvinulo na komerční úroveň. Prostě je bavilo dělat dobrou věc a společně jsme jí začli budovat. Druhá a asi ta nejdůležitější věc, kterou si hned vybavím byla jejich naprostá odbornost. Nidky před tím jsem důkladněji neuvažoval nad dopadem naší činnosti na publikum a nad řečí, kterou tak nějak automaticky používáme směrem k fanouškům. Díky klukům jsme si uvědomili, že když chcete něco sdělit, musíte zároveň vědět jak, aby se zachovala samotná hodnota sdělení, která je nejdůležitější a mnohdy se na cestě mediálním světem úplně změní. Je mi ctí s klukama i nadále pracovat.

    The Fellas, Jonny Angel hudební skupina The Fellas
  • DVA MLUVČÍ nám pomohli vymyslet, připravit a nastartovat projekt komunikace na sociálních sítích. Jeho cílem je hlavně podpora HR oddělení, které tak může lépe a snáze lovit v rybníku IT profesionálů, protože dobrých ryb je nedostatek. Dlouho jsme vybírali partnera, který bude mít nejen potřebné know-how, ale hlavně správný přístup ke vzájemné spolupráci. DVA MLUVČÍ nás jako klienta nejprve důkladně poznali a pochopili, teprve pak začali připravovat strategii a vybírat vhodné nástroje. Nestřílejí od boku a mají dobrou trefu.

    Šimon Churý KVADOS, a.s.
  • Měla jsem možnost účastnit se školení na téma sociální sítě, které pro nás (Svaz obchodu a cestovního ruchu) speciálně a na míru zpracovali Dva Mluvčí. Mnohokrát děkuji za profesionální přístup a otevření nových obzorů. Sociální sítě využívám asi jako většina lidí v dnešní době. To je právě to zvláštní, že Vám někdo vypráví o celkem rutinní věci a Vy nestačíte koukat... Uvědomíte si, že to využíváte jen na 20%. O těch zbylých 80 % funkcí jsem si myslela, že jsou jen pro "hackery" nebo pro pár vyvolených jedinců. A ono ne! Dokážu to i já :-) Moc děkuji!!!

    Nikolina Gračanin social media manager & regional manager SOCR ČR
  • Jménem společnosti Perfect Cards s.r.o. děkuji společnosti DVA MLUVČÍ s.r.o. za profesionální a zodpovědný přístup, se kterým řeší naše potřeby. Se společností DVA MLUVČÍ s.r.o. spolupracujeme od roku 2014 a jsme s kvalitou jejich služeb spokojeni.

    Martin Holuša Global-cards.eu
  • Společnost DVA MLUVČÍ nám byla doporučena při tvorbě našich nových webových stránek. Od prvního jednání jsem byl velmi rád, že jsem dostal doporučení na tuto skvělou firmu. Na schůzce, kde jsme předávali informace o nás a vykládali náš celkem komplikovaný příběh jsem měl přesto obavy, že vymodelovat věty, které by vystihovaly a to co v nás dřímá zkrátka jednoduše nepůjde. Navzdory těmto obavám jsem si sednul na zadek, když přišly první návrhy. Musím s vřelostí přiznat, že DVA MLUVČÍ umí perfektně poslouchat i pozorovat, jsou velmi vnímaví, přesní, umí zacílit a rozvést ty nejpodstatnější detaily. Doufám, že to byla, je a bude to velmi dobrá spolupráce.

    Vítězslav Rohm Sunix Safe Technologies
  • Je perfektní mít partnera, na kterého se můžete absolutně spolehnout. My se tak můžeme plně věnovat svému byznysu a s agenturou Dva Mluvčí konzultujeme strategii komunikace a sledujeme výsledky práce. Videa, pro nás natáčejí a způsob vedení kampaní nám pomáhá růst. Čísla a výsledky práce mluví za vše. Děkujeme vám!

    Kamil Kůs Kaktus reality
  • Na spolupráci s Dvěma Mluvčími si nejvíce ceníme komunikace a upřímnosti. Rozhodnutí padají rychle, problémy se řeší bez výmluv a výsledky jsou vidět. Velký přínos pro nás mají i inovativní nápady a kontakty, které jsme získali. Dva Mluvčí jsou prostě tým pohodových a schopných lidí, se kterými jsme si sedli.

    Nick Ollender D-sport
  • Obleky Koutný
  • Bushman Dva Mluvčí
  • Kilpisport
  • Petr Hobža
  • 4ever bikes
  • Vest Zlín
  • Kvados
  • Regaly.net
  • SW
  • Fellas
  • Lion
  • Sunix
  • Jech nábytek
  • Logistická akademie
  • Pivo Baraba
  • Svaz obchodu a cestovního ruchu
  • Global cards
  • Nanozone
  • Mimibazar
  • Mixiew
  • ridera
  • Můj Důchod
  • webdevel reference dva mluvčí
  • Respiro upcycling Dva Mluvčí
  • RPS Ostrava Dva Mluvčí
  • Kaktus reality Dva Mluvčí
  • Barcamp Ostrava Dva Mluvčí
  • Toner partner Dva Mluvčí Ostrava
  • Veolia Dva Mluvčí
  • Toptax Dva Mluvčí marketing Ostrava
  • Hamé a Dva Mluvčí
  • Tilak a Dva Mluvčí
  • Futurum Ostrava Dva Mluvčí
  • Dva Mluvčí pracují pro Raynet
  • Dva Mluvčí pracují pro Amorino Prague
  • Dva Mluvčí pracují pro D sport
  • Dva Mluvčí pracují pro Pasta Romana
  • Dva Mluvčí pracují pro Golf pro všechny

Nevíte si rady s komunikací a reklamami na Facebooku?
Zeptejte se nás...