Skóre relevantnosti

Jak poznám, že mají lidé rádi mou reklamu? A zajímá mě to vůbec?

Časy, kdy se cílová publika slepě krmila obsahem napumpovaným reklamními rozpočty jsou dávno pryč stejně jako vtipy o Chucku Norrisovi. Facebook si konzumenty svého obsahu pečlivě hýčká, a pozorně analyzuje každý post, který jim zobrazí. Co se týče reklamních postů, platí to ne dvakrát, ale rovnou třikrát!

Co to pro mě znamená? Každý sponzorovaný post, který vypustím do světa projde přísnou kontrolou Facebooku a dostane známku, která určuje, jak je můj post relevantní k mému cílovému publiku, a tady přichází na řadu SKÓRE RELEVANTNOSTI.

Tato metrika je na světě již 2 roky, ale dlouhou dobu byla pouze jedním z čísel, které nám Facebook nabízí ve svých přehledech a skrývala se ve stínu CTR, CPC, CPC a dalších metrik. Firmy s menšími reklamními rozpočty každou korunu vloženou do propagace dvakrát obrátí. A není divu, pokud mě například proklik na web stojí 4 nebo 5 korun, při 10 000 prokliků mi koruna ušetřená na jednom kliknutí přinese 10 000 Kč, které můžu dále investovat.

 

A to je oč tu běží, skóre relevance přímo ovlivňuje cenu reklamy!

 

Skóre relevantnosti pod lupou

Co mi říká?
Číslo udává, do jaké míry je reklama relevantní k cílovému publiku. Někdy to může být trošku věda, protože ne vždy člověk vyšperkuje reklamu na první dobrou tak, aby byla pro naše publikum 100% relevantní. Základem je vyhnout se takzvaným “kobercovým náletům” a pouštět reklamu na obecné publikum nastavené například jen podle věku nebo geografické oblasti. Velká část z tohoto vzorku totiž nemusí být s produktem nijak spojena. K čemu mi je, že reklamou oslovím celou Ostravu, když je můj produkt/služba zaměřená na studenty a tudíž je pro mě drtivá většina zvoleného vzorku nerelevantní?

 

Co jej ovlivňuje?

Skóre je přímo ovlivněno reakcemi u reklamního postu. Reakce se dělí na pozitivní a negativní viz.:

Pozitivní - Like, Sdílení, Komentář, Kliknutí, Zhlédnutí videa

Negativní - Skrytí reklamy, Skrytí všech příspěvků od stránky

Jak už to v marketingu chodí, negativní reakce má mnohem větší váhu než pozitivní. Pokud reklama sbírá pozitivní reakce, skóre jde pomalu nahoru, ale v okamžiku kdy člověk provede některou z negativních reakcí, skóre může rapidně klesat (záleží také na poměru negativních a pozitivních reakcí). Jako negativní reakce se taky dá brát nízké procento engagementu nebo scroll down bez jakékoliv reakce, z toho plyne všeobecně známá poučka, že post (ať už reklamní nebo organický) musí být na první pohled zajímavý. K čemu mi je duchaplný deep epic text, když je vizuál nudný a člověk ho bez mrknutí přejede a pošle do propadliště newsfeedu?

Kdy a kde ho zjistím?

Když post získá prvních 500 impresí, číslo se nám zobrazí v přehledech u jednotlivých reklam. (Kampaň → Reklamní sada → Reklama). Vždy se jedná o číslo od 1 do 10, kdy 10 je nejlepší možné skóre.




skore relevance.PNG

Co mám dělat, aby bylo skóre mých reklam co nejvyšší?

Ve zkratce, produkovat kvalitní a atraktivní vizuály, psát chytlavé texty a přesně cílit. Když má mít moje reklama co nejvyšší skóre relevance a s tím i minimální náklady na reklamu, musím jít o něco hlouběji. Tím myslím zaměřit se na zájmy, pracovat s pixelem, který mi umožní cílit na návštěvníky webu, lidi, kteří navštívili konkrétní stránku nebo provedli konkrétní akci na webu. Dále můžu cílit na lidi, kteří provedli interakci s mými posty nebo nahrát databázi kontaktů svých zákazníků. Pokud jsem již našel relevantní publikum a chci ho ještě rozšířit, naskýtá se možnost udělat si podobné publiku (lookalike), které mi podle určitých metrik a chování mého vzorku vytvoří publikum z lidí, kteří mají podobné vlastnosti. Nejde vyslovit dogma, podle kterého by se člověk měl při reklamě 100% řídit, zkrátka je potřeba testovat a optimalizovat, na místě je A/B testování.

 

Pro fajnšmekry:

 

5 + 1 zajímavostí o skóre relevantnosti

 

  1. Nepřehánět to s intenzitou distribuce reklam

Čím vícekrát zobrazím fanouškovi reklamu, tím menší je šance, že provede některou z pozitivních reakcí a zvyšuje se šance, že zakáže zobrazení postu nebo všech mých postů a tím utrpím negativní reakci, která moje skóre rapidně sníží.

 

  1. Jednou a dost!

Lidé, kteří viděli vaši reklamu jen jednou, provádějí 11x více interakcí než ti, kteří ji viděli 2 a více krát.

(Pokud je cílem šíření brandu, ztrácí tento bod váhu, ale je důležité jej mít na paměti.)

 

  1. Více je více aneb přímá úměra

Posty s nejvyšším možným skóre (10) získávají 10 více interakcí než posty s nejnižším skóre (1).

 

  1. Lákejte je!

Vytvářejte interaktivní posty, které vyzývají lidi k akci. Gif, který musí člověk zastavit ve správný čas, aby chytil letící míč, video se zajímavými titulky, které lákají k zapnutí zvuku, Call to action tlačítka umístěná v odkazovém obrázku, to jsou správné nástroje k získání co nejvíce reakcí.

 

  1. Optimalizace publik

Vylučte z cílového publika kampaně fanoušky, kteří již viděli vaši reklamu, aby se jim nezobrazovala vícekrát.

 

  1. Srovnávejte mezi sebou okruhy uživatelů

Business manager nám nabízí srovnání okruhů uživatelů, stačí otevřít knihovnu okruhů, zatrhnout publika, která chci srovnat a vyberu možnost zobrazit přesah publika.


No jo, není toho málo a to je jen lehký přehled, možná bude lepší si k tomu v klidu sednout a probrat, jaké jsou možnosti.

Pokud chcete číst o reklamách dále, zkuste třeba Facebook v B2B od Radima a pokud vás zajímá obsahové téma, David pro vás srhnul práci s titulky.

 





 

Dan Kvíčala
Social media greenhorn

Pro koho děláme a co se o nás říká

  • Spolupráce se společností DVA MLUVČÍ je pro Logistickou akademii zcela novou zkušeností! Profesionálně a moderně vedený marketing je pro naši činnost nezbytností a my jsme proto vyzkoušeli (a vystřídali) řadu způsobů jak jej zabezpečit od zcela svépomocného až k plně dodavatelským. Žel výsledek byl vždy slabý, nejasný nebo krátkodobý. V případě společnosti DVAMLUVČÍ se naplnilo staré pořekadlo, že „kdo hledá – ten najde“. Setkali jsme se profesionály, kteří se snaží dobře porozumět našemu byznysu, mají vlastní nápady, jsou iniciativní a ovládají moderní marketingové metody a technologie. A my si po letech říkáme: „Konečně!“

    Jaroslav Bazala Logistická akademie
  • Se společností DVA MLUVČÍ spolupracujeme již třetím rokem. Jejich odvedená práce je vždy spolehlivá , inspirující a inovativní. Doporučuji tuto společnost pro podporu marketingové komunikace. Jejich výsledky u naší společnosti jsou výborné.

    Petra Loebe KOUTNÝ
  • Jirkovi a celému týmu DVA MLUVČÍ vděčím za proměnu mého webu v autentický a lákavý nástroj mého on-line marketingu. Spolupráci bych shrnula do 3 slov: profesionalita, rychlost a vstřícnost. Mým proměnlivým požadavkům vždy vyšli vstříc a uměli najít nejužitečnější a nejekonomičtější řešení pro mě. A hlavně reálně vidím, že to funguje - díky Jirkově realizaci on-line marketingové komunikaci (web, sítě, mailing) se mi dvojnásobě zvýšil příliv zájemců o mé služby. 2mluvčí jsou pro mě jednička v on-line marketingu. Děkuji celému týmu!

    Pavlína Jančová osobní kouč
  • První, co mě opravdu zaujalo na spolupráci s DVA MLUVČÍ bylo to, že nám kluci věnovali spoustu vlastního času dávno před tím, než se partnerství rozvinulo na komerční úroveň. Prostě je bavilo dělat dobrou věc a společně jsme jí začli budovat. Druhá a asi ta nejdůležitější věc, kterou si hned vybavím byla jejich naprostá odbornost. Nidky před tím jsem důkladněji neuvažoval nad dopadem naší činnosti na publikum a nad řečí, kterou tak nějak automaticky používáme směrem k fanouškům. Díky klukům jsme si uvědomili, že když chcete něco sdělit, musíte zároveň vědět jak, aby se zachovala samotná hodnota sdělení, která je nejdůležitější a mnohdy se na cestě mediálním světem úplně změní. Je mi ctí s klukama i nadále pracovat.

    The Fellas, Jonny Angel hudební skupina The Fellas
  • DVA MLUVČÍ nám pomohli vymyslet, připravit a nastartovat projekt komunikace na sociálních sítích. Jeho cílem je hlavně podpora HR oddělení, které tak může lépe a snáze lovit v rybníku IT profesionálů, protože dobrých ryb je nedostatek. Dlouho jsme vybírali partnera, který bude mít nejen potřebné know-how, ale hlavně správný přístup ke vzájemné spolupráci. DVA MLUVČÍ nás jako klienta nejprve důkladně poznali a pochopili, teprve pak začali připravovat strategii a vybírat vhodné nástroje. Nestřílejí od boku a mají dobrou trefu.

    Šimon Churý KVADOS, a.s.
  • Měla jsem možnost účastnit se školení na téma sociální sítě, které pro nás (Svaz obchodu a cestovního ruchu) speciálně a na míru zpracovali Dva Mluvčí. Mnohokrát děkuji za profesionální přístup a otevření nových obzorů. Sociální sítě využívám asi jako většina lidí v dnešní době. To je právě to zvláštní, že Vám někdo vypráví o celkem rutinní věci a Vy nestačíte koukat... Uvědomíte si, že to využíváte jen na 20%. O těch zbylých 80 % funkcí jsem si myslela, že jsou jen pro "hackery" nebo pro pár vyvolených jedinců. A ono ne! Dokážu to i já :-) Moc děkuji!!!

    Nikolina Gračanin social media manager & regional manager SOCR ČR
  • Jménem společnosti Perfect Cards s.r.o. děkuji společnosti DVA MLUVČÍ s.r.o. za profesionální a zodpovědný přístup, se kterým řeší naše potřeby. Se společností DVA MLUVČÍ s.r.o. spolupracujeme od roku 2014 a jsme s kvalitou jejich služeb spokojeni.

    Martin Holuša Global-cards.eu
  • Společnost DVA MLUVČÍ nám byla doporučena při tvorbě našich nových webových stránek. Od prvního jednání jsem byl velmi rád, že jsem dostal doporučení na tuto skvělou firmu. Na schůzce, kde jsme předávali informace o nás a vykládali náš celkem komplikovaný příběh jsem měl přesto obavy, že vymodelovat věty, které by vystihovaly a to co v nás dřímá zkrátka jednoduše nepůjde. Navzdory těmto obavám jsem si sednul na zadek, když přišly první návrhy. Musím s vřelostí přiznat, že DVA MLUVČÍ umí perfektně poslouchat i pozorovat, jsou velmi vnímaví, přesní, umí zacílit a rozvést ty nejpodstatnější detaily. Doufám, že to byla, je a bude to velmi dobrá spolupráce.

    Vítězslav Rohm Sunix Safe Technologies
  • Je perfektní mít partnera, na kterého se můžete absolutně spolehnout. My se tak můžeme plně věnovat svému byznysu a s agenturou Dva Mluvčí konzultujeme strategii komunikace a sledujeme výsledky práce. Videa, pro nás natáčejí a způsob vedení kampaní nám pomáhá růst. Čísla a výsledky práce mluví za vše. Děkujeme vám!

    Kamil Kůs Kaktus reality
  • Na spolupráci s Dvěma Mluvčími si nejvíce ceníme komunikace a upřímnosti. Rozhodnutí padají rychle, problémy se řeší bez výmluv a výsledky jsou vidět. Velký přínos pro nás mají i inovativní nápady a kontakty, které jsme získali. Dva Mluvčí jsou prostě tým pohodových a schopných lidí, se kterými jsme si sedli.

    Nick Ollender D-sport
  • Obleky Koutný
  • Bushman Dva Mluvčí
  • Kilpisport
  • Petr Hobža
  • 4ever bikes
  • Vest Zlín
  • Kvados
  • Regaly.net
  • SW
  • Fellas
  • Lion
  • Sunix
  • Jech nábytek
  • Logistická akademie
  • Pivo Baraba
  • Svaz obchodu a cestovního ruchu
  • Global cards
  • Nanozone
  • Mimibazar
  • Mixiew
  • ridera
  • Můj Důchod
  • webdevel reference dva mluvčí
  • Respiro upcycling Dva Mluvčí
  • RPS Ostrava Dva Mluvčí
  • Kaktus reality Dva Mluvčí
  • Barcamp Ostrava Dva Mluvčí
  • Toner partner Dva Mluvčí Ostrava
  • Veolia Dva Mluvčí
  • Toptax Dva Mluvčí marketing Ostrava
  • Hamé a Dva Mluvčí
  • Tilak a Dva Mluvčí
  • Futurum Ostrava Dva Mluvčí
  • Dva Mluvčí pracují pro Raynet
  • Dva Mluvčí pracují pro Amorino Prague
  • Dva Mluvčí pracují pro D sport
  • Dva Mluvčí pracují pro Pasta Romana
  • Dva Mluvčí pracují pro Golf pro všechny

Nevíte si rady s komunikací a reklamami na Facebooku?
Zeptejte se nás...