Jak se vydat vstříc strategii?

Co se vám vybaví, když se řekne marketingová strategie? Tipuju, že plány, cíle, tržby, meetingy, ale asi nic moc konkrétního. Co takhle výlet? Příroda, kamarádi, boty, mapa, sluníčko, lyže, trasa, kolo, prostě spousta věcí. Výlet ve vás evokuje mnohem více asociací, protože jste už pár výletů zažili, kdežto marketingovou strategii – v pravém slova smyslu – jste dost možná ještě netvořili. Proč o tom ale píšu?

Nechci se vás dotknou, ale kdo z vás to má?

Marketingová strategie je must have pro každou firmu bez ohledu na velikost, trh, portfolio nebo odvětví. Přesto jí celá řada firem nevěnuje dostatek pozornosti, nezná všechny nezbytnosti, nepracuje s ní systematicky a konzistentně, nebo ji nedodržuje či neřeší vůbec. Lidé za strategii často považují formulaci vize, mise, poslání nebo cílů firmy. To jsou ale jen dílčí části, které v praxi malých a středních e-shopů málokdo zúročí, že ano? Jen málo firem má jasně stanovenou marketingovou strategii. Málokdo totiž ví, co všechno doopravdy obsahuje.

Přitom je podobná jako výlet, který zvládáte pravidelně už od školky. Jako důkaz vám ukážu několik věcí, jež se řeší jak na čundru, tak při tvorbě marketingové strategie. Celý proces můžeme v obou případech shrnout do třech základních fází – diagnóza, řídicí principy a taktiky.

Diagnóza

Je pátek, Radim hned z rána hlásí, že se o víkendu chystá na Lysou. Já dlouho nikde nebyl, tak si říkám, že bych mohl vyběhnout někam do Beskyd i já. V práci si ho užiju až až, proto radši vyrazím jinam, třeba na Smrk.

Protože můj orientační smysl hraje proti mě, hodím důkladné očko na mapu, najdu si trasy, prolustruju spoje a pro jistotu ověřím i počasí. Fyzičku sice nemám úplně olympijskou, ale klidně si dám horší kopec, kde nebude moc lidí.

Řídicí principy

Hlásí polojasno, ale na horách člověk nikdy neví. Podle mapy mě čeká asi 10 kilometrů, když vyrazím z Čeladné, takže tomu dávám od oka 4 hodiny. Výšlap si říká o sportovní outfit a něco teplejšího na cestu dolů, ať se moc nezpotím a neprochladnu.

Bude to chtít taky něco na zub a trochu tekutin, nahoře totiž beztak nic není. Vzhledem k času a spojům se raději vydám po vlastní ose, nerad bych někde zůstal trčet napospas divočině. 

Taktiky

Podmínky a zkušenost mi velí obléct termo tričko i podvlíkačky, kraťasy a nějaké lehčí pohorky. Do batohu dávám i mikinu na cestu dolů a pro sichr nepromokavou bundu. Balím si taky nějaké ovoce, lahev vody a proteinovou tyčinku, ať zaženu hlad a doplním cukry. Smrk je trochu z ruky, a tak je jediná možnost sednout do auta a vyrazit.

Takhle tedy vypadá plánování výletu. Zdá se vám, že tohle nemá s marketingovou strategií nic společného? Pojďme na to mrknout.

Marketingová strategie

Když řeším počasí, mapu, možné trasy, terén a lidi, které mohu potkat, je to jako řešit situaci na trhu, konkurenty nebo zákazníky (segmentace). Fyzička, zkušenosti, orientace v terénu i znalost map jsou zdroje, benefity, silné a slabé stránky, konkurenční výhody mé firmy nebo produktu.

Když se rozhodnu, kudy a jak půjdu, co ze svého repertoáru schopností zužitkuju, koho (ne)chci potkat, je to v podstatě targeting a positioning.

Oblečení, auto, jídlo a pití se s trochou představivosti dají přirovnat k marketingovému mixu (4P). Při marketingové strategii taky řešíte, kolik to všechno bude stát času a peněz, kdy se co bude dít a kdo za to odpovídá. Bunda v batohu je taková pojistka (plán B), kterou musíte mít jak na výletě, tak při řízení firmy.

Vidíte, není to žádný nadlidský úkol, stačí trocha představivosti a z výletu je marketingová strategie. Pokud cítíte, že je na čase někam vyrazit, tak do toho šlápněte a vydejte se vstříc lepším zítřkům. Rádi půjdeme s vámi a pomůžeme vám ke správné marketingové strategii dojít.

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé! O cookies