Před začátkem spolupráce v MotoZemi chyběla marketingová strategie, sociální sítě (Facebook a Instagram) jely spíše v pomalém pruhu a vizuální podoba komunikace kličkovala mimo identitu značky.
Z pohledu prodejů ale MotoZem nijak nestrádala, měla skvěle fungující e-shop, silnou síť prodejen a zástup spokojených zákazníků.
Případy, kdy firma funguje i když má své nedostatky, jsou naše oblíbené. Naplnit potenciál klienta a pomoct mu k růstu je skvělá výzva snad pro každého marketéra a přesně to byl náš úkol.
MotoZem patří mezi top 3 obchodníky s oblečením a vybavením pro motorkáře s působností v Česku a na Slovensku, kde provozuje e-shopy a pět kamenných prodejen. Kromě distribuce světových značek prodává vlastní produkty pod svými privátním značkami.
Na začátku naší spolupráce v MotoZemi neexistovalo tradiční marketingové oddělení s marketingovým manažerem, komunikační role byly rozdělené mezi jednotlivé zaměstnance a část služeb se řešila outsourcingově bez zavedených procesů.
MotoZem má ale v plánu držet kurz udržitelného růstu, ubránit svou pozici mezi top obchodníky a dále rozvíjet portfolio privátních značek, které tvoří páteř sortimentu. Takové plány otevřely otázku potřeby zvýšení profesionality, zavedení koncepce, nových procesů a organizace a zkvalitnění komunikace.
Byl to zkrátka stroj s pořádným motorem, který potřeboval správné palivo, zkušeného jezdce a úpravu laku.
Položili jsme základy marketingové strategie
Vzhledem k absenci dokumentované marketingové strategie, která by sjednotila interní vnímání značky, určila směr, klíčové zákaznické segmenty a stanovila soubor akčních kroků pro její postupné naplňování jsme začínali takřka od nuly.
Společný strategický workshop nám dal podklady pro diagnózu – pomocí dat jsme identifikovali slabá místa, formulovali výzvy a sestavili soubor řídicích principů.
Stanovili jsme cíle marketingové cíle, prioritní segmenty, prvky positioningu, upravili komunikační mix, navrhli obsahová témata a určili další akční kroky.
Zavedli jsme projektový management
Protože v MotoZemi neexistovalo zformované marketingové oddělení, postupně jsme zaváděli procesy, které zjednodušovaly plánování a komunikaci mezi MotoZemí a námi.
Konkrétně jsme ustálili platformu pro plánování a schvalování obsahu pro sociální sítě, zavedli jsme projektový software pro přehled nad průběhem plnění úkolů, evidenci požadavků a datová úložiště pro archivaci vyrobeného obsahu.
Na straně klienta vznikla nová pozice marketingového koordinátora, bez kterého by výměna informací mezi interním týmem a agenturou nebyla možná.
Na naší straně se projektu chopila projekťačka Kačka, která zajistila plánování a zavádění procesů na obou stranách, kontrolu plnění úkolů a efektivní předávání informací.
MotoZem s námi tedy získala expertízu a sehraný tým složený ze specialistů na jednotlivé oblasti marketingu a komunikace.
Takový přístup uleví nejen internímu rozpočtu, ale také náročným HR aktivitám, zajistí zastupitelnost, odbornost a příliv inspirace a zkušeností z jiných projektů, které dříve nebo později internímu týmu chybí.
Každý měsíc navíc klient dostává velmi přehledný report.
Strategie
Brandlist – takto označujeme dokument, který ve stručnosti schématicky a v heslech koncentruje strategické závěry na jedno místo. Ve dvou stranách se neztratí žádný člen týmu MotoZemě a nováčci snadno a rychle poznají směr, kterým věci mají plynout.
Koncepční aktivity pomáhají udržet směr popsaný řídícími principy. V MotoZemi se jedná o tmelení motorkářské komunity, komunikaci privátních značek, dodržování prvků rozpoznatelnosti značky, soustředění se na segment motorkářských nováčků a následným rozvojem jejich obchodního potenciálu, tvorbu a komunikaci obsahu pro jednotlivé segmenty podle jejich důležitosti.
Komunikace
Komunikační aktivity by měly být provázané a o to se v MotoZemi snažíme. Obsah, který vytvoříme pro potřeby orientace nováčků v produktovém portfoliu nebo obecné rady a tipy, které jsou přínosem pro jejich komfort, bezpečnost nebo zážitky na motorce pak využijeme v on-line prostředí, ale také například jako přílohu pro pozornost, kterou dostávají majitelé nových řidičáků v motoškolách.
MotoZem měla už před naším angažmá relativně dobrá čísla na sociálních sítích. Když jsme je ale prozkoumali detailněji, dospěli jsme rychle k závěru, že máme co zlepšovat. Interakce byly motivované soutěžemi bez hlubšího významu a zájem o značku samotnou slabý. K tomu jsme přičetli nedodržování prvků rozpoznatelnosti, mizivý podíl originálního obsahu a žádnou další práci s daty a využívání potenciálu… a zavedli změny.
…. Dan
Atraktivní obsah
Obsahová kvalita MotoZemě výrazně povyskočila a k dnešnímu dni se daří komunikovat nejatraktivnější obsah v oboru. Výsledky naše tvrzení podporují a obrázek si můžete udělat sami z příkladů níže.
Výkon
I díky pestrému a atraktivnímu obsahu se nám daří využívat sociální sítě jako důležitý a hodnotný výkonnostní kanál. Primárně zamýšlenou funkcí bylo nahrávání na smeč PPC kampaním. Dlouhodobě se nám ale daří na sociálních sítích kromě asistencí držet stanovené, relativně přísné PNO. Naše taktika je tedy jednoduchá a efektivní – získáváme relevantní interakce díky dobrému obsahu a cílení, oslovené motorkáře pak dovedeme k nákupu sami nebo převezme struktura PPC kampaní. Jako vedlejší efekt posilujeme naše povědomí v motorkářské komunitě a vytváříme prostor pro komunikaci privátních značek MotoZemě.
Zaměření se na specifická témata, podpora komunity a její zapojení do tvorby a oboustranné komunikace spolu s dobrým produktovým obsahem dodává komunikaci dostatečnou atraktivitu a nezbytnou pestrost. Díky těmto dvěma ingrediencím se daří posouvat výsledky správným směrem a tyto dílčí metriky jsou toho dobrým důkazem.
Obsah pro MotoZem tvoříme proporčně pro jednotlivé segmenty podle jejich důležitosti.
Zaměření se na specifická témata, podpora komunity a její zapojení do tvorby a oboustranné komunikace spolu s dobrým produktovým obsahem dodává komunikaci dostatečnou atraktivitu a nezbytnou pestrost. Díky těmto dvěma ingrediencím se daří posouvat výsledky správným směrem a tyto dílčí metriky jsou toho dobrým důkazem.
Jestli už máte nějakou spolupráci s agenturou v deníčku, tak víte, že je veledůležité, jaké lidi na váš projekt nasadí. Důležité pro výsledek i pro pocit ze spolupráce. My šlechtíme malý, ale efektivní tým a lidé, se kterými naši klienti jednají, jsou i ti, kteří na projektu pracují. Zkušení Mluvčí s kapacitou poradit, vyřešit problém a chutí udělat, co je možné.
Jakým projektům umíme nejlépe pomoci
Největší službu uděláme firmám, které vyrábějí vlastní produkty nebo mají ambici budovat značku. Otevírá se nám prostor pro využití našeho strategického přesahu, možnosti dlouhodobě spolupracovat na digitálních kanálech i pro využití naší interní produkce.
A s jakými lidmi se nám dobře dělá
Na straně klienta by měl v nejlepším případě sedět otevřený marketér nebo zkušený CEO s chutí pracovat efektivně podle strategie.
Od klientů očekáváme kvalitní a smysluplné zadání, které spolu prostudujeme a vyladíme tak, abychom neměli pochybnosti o tom, kam směřujeme. Pokud si to situace žádá, umíme přispět konzultačně nebo workshopem.
Máme rádi komplexní marketingové projekty a pokud potřebujete pomoc zkušeného týmu, rádi s vámi probereme možnosti.