Jak díky Shoptetu odhalit nevěrníky?
Řada marketérů radí e-shopařům, aby budovali věrnost zákazníků. Shodují se na tom odborníci z praxe i akademické půdy. Jejich rady ale často stojí na vodě, nejsou podloženy empirickým výzkumem. Empirický výzkum vychází z dat popisujících realitu. Jedná se například o transakční data. Ty totiž nelžou. Věrný zákazník se pozná velmi jednoduše. Je to člověk, který u vás opakovaně nakupuje.
Věrní zákazníci neexistují!(?)
Jediný způsob, jak takové zákazníky identifikovat je podívat se do historie objednávek. Tam jasně vidíte, kolikrát daný zákazník nakoupil. Pravda je taková, že většina zákazníků nakoupí jen jednou. Jedná se v průměru o cca 85 % zákazníků. Tohle tvrzení mám podložené výzkumem, do kterého bylo zapojeno bezmála 50 e-shopů. Asi třetina pak byly e-shopy postavené na Shoptetu.
Právě Shoptet totiž poskytuje možnost velmi snadno sbírat a analyzovat data o zákaznících. Stačí si vyexportovat data o transakcích, to zvládnete asi na 5 kliknutí se vším všudy. Tím získáte excelovský soubor, který vám ukáže, kolikrát daný zákazník nakoupil a kolik vám přinesl tržeb. Opět na pár kliknutí. Pak už si můžete rychle udělat obrázek o tom, kolik máte opakovaně nakupujících zákazníků, kolik provedli transakcí a kolik tržeb vám vygenerovali.
Dám ruku do ohně za to, že většina zákazníků jsou nevěrníci, kteří u vás nakoupí jen jednou a už je nikdy neuvidíte. To ale nevadí, protože klíčem k růstu je akvizice nových zákazníků. Ti vám pomůžou růst. Retence je pak sekundární aktivita, která může přinést nějakou tu transakci navíc.
E-shopaři, slyšte!
Proto každému malému nebo střednímu e-shopu doporučuji, aby se soustředil primárně na nové zákazníky. Zdroje investované do retence se vám s největší pravděpodobností nevrátí. To, že u vás někdo nakoupil totiž neznamená, že v brzké době nakoupí znovu. Příští nákup produktu z vaší kategorie totiž provede u konkurence. Chce vyzkoušet něco nového nebo prostě jen dostal lepší nabídku.
Má rada tedy zní – využívejte potenciál Shoptetu, který umožňuje velmi snadno sbírat a analyzovat data, ověřte si, kolik z vašich zákazníků jsou nevěrníci, dejte mi za pravdu a soustřeďte se na získávání nových. Snažte se cílit na lidi, kteří aktivně hledají produkty, které nabízíte, odlište se od konkurence, představte vaše výhody a dokažte, proč by měl člověk nakoupit zrovna u vás.
Možná se sami necítíte na analýzu dat, tvorbu marketingové strategie nebo správu reklamních kampaní. S tím vám rádi pomůžeme.
A pokud chcete vědět, jak z vašeho Shoptetu vytěžit maximum, obraťte se na spolehlivé a ověřené Shoptet Partnery.