Vliv pandemie na českou e-commerce
Pravděpodobně máte aspoň přibližnou představu, jaké jsou dopady pandemie na ekonomiku a zemi jako takovou. Asi také víte, že e-commerce roste na úkor offline prostředí. Málokdo ale zná přesná čísla a tak se Dan rozhodl zpracovat data několika e-shopů a udělat menší výzkum, protože bez dat vlastně nevíme nic.
Koronavýzkum aneb jak e-shopy zvládají COVID-19
Abychom zajistili ochranu dat našich klientů, nebudeme uvádět přesná čísla nebo názvy e-shopů. Řekneme jen tolik, že se jedná o e-shopy z oblasti dárkových předmětů, sportovního vybavení, potřeb pro mazlíčky, doplňků stravy a cyklistiky.
Do výzkumu bylo zapojeno 5 e-shopů a celkem 4,5 milionů návštěvníků. Tohle jsou jejich celková čísla za roky 2019 a 2020:
- 8 milionů návštěv
- 125 tisíc transakcí
- 212 milionů tržeb
- 17 milionů Kč investic
Data pochází z Google Analytics, Google Ads, Skliku, Facebooku a Shoptetu.
Shrnutí pandemické situace v Česku
- COVID-19 byl v roce 2020 druhou nejčastější příčinou smrti (ČSŮ)
- byl vyhlášen nouzový stav, lockdown a celá řada restrikcí
- stoupla míra nezaměstnanosti (Úřad práce ČR)
- lidé podstatně více šetřili / méně utráceli (ČNB)
- česká e-commerce v roce 2020 vzrostla o cca 25 %
Konkrétní dopady pandemie na vybrané e-shopy a nákupní chování zákazníků
- investice do reklamy, návštěvnost, počet zákazníků a prodeje stouply – „Hello captain obvious!“
- v některých případech dokonce několikanásobně
- zisky e-shopů stouply o 25 až 72 %
- v průměru se zákazníci chovají stejně co do počtu návštěv, nákupů a tržeb
- ceny za akvizici někde rostly, jinde stoupaly, ale nejednalo se o nic zásadního
- organické návštěvy a nákupy vlivem větší poptávky rapidně stouply a to zejména u produktů spojených se sportem a trávením volného času
- největší nárůst zisku zaznamenal e-shop s dárkovými předměty
- některé e-shopy rostly podstatně více než byl průměr trhu
- návratnost u sociálních sítí ve většině případů klesla zato PPC kanály přinesly podstatně více
- restrikce v offline prostředí se okamžitě projevily v růstu online nakupování
- přibyl rekordní počet e-shopů a čísla stále rostou
Co z toho plyne?
- konkurence v e-commerce dramaticky roste
- online marketingové komunikace je důležitější než kdy dřív
- nespoléhejte na obecné statistiky a doporučení, čtěte vlastní data
- hodnoťte komunikaci jako celek, nesuďte kanály odděleně
- zamyslete se nad inovacemi a budujte konkurenční výhody (to platí dycky)
- další restrikce dost možná přinesou další růst e-commerce, buďte ready
- pracujte na tom, abyste dokázali váš produkt představit online a odbourali možné bariéry nákupu pomocí obsahu
- zamyslete se nad synergií komunikačních kanálů
Ale co je nejdůležitější, ujistěte se, že vaše aktivity vycházejí z marketingové strategie, vyhnete se tak ukvapeným rozhodnutím a budete lépe připraveni na vše, co vás čeká. Čas a energie, které věnujete tvorbě strategie, se vám mnohonásobně vrátí.
Pokud strategii ještě nemáte nebo si jí nejste jistí, stavte se k nám na strategické kafe.
Limitace výzkumu
Každý výzkum má své limity a přijde nám fér, abyste je znali. Nepracovali jsme s maržemi produktů ani režijními náklady. Nebrali jsme v potaz velikost a historii e-shopů, podíl na trhu, charakteristiky portfolia ani sílu značky. Neřešili jsme ani vzhled e-shopů, úroveň služeb spojených s nákupem, charakteristiku zákazníků a obsah komunikace. To vše může mít na výsledky výzkumu vliv, i tak je ale pokládáme za přínosné a věříme, že si z nich může každý něco odnést.